czwartek, 10 maja 2012

St David's i Pembrokeshire

St David's w Pembrokeshire, Walia

Caerfai Bay

Wycieczka w nieznane. I choć Walię zwiedziliśmy wzdłuż i wszerz, zawsze znajdzie się miejsce, którego nie doświadczyliśmy. Spacerując po Google Maps natknęłam się na zachęcającą linię brzegową Pembrokeshire. Zdecydowaliśmy się, nie zważając na typową angielską pogodę i wciąż zimne powietrze,  kolejny wspólny weekend spędzić właśnie tam.

Podróż w jedną stronę trwała ponad trzy godziny, więc nocleg był częścią planów. Po dotarciu do St. David’s zatrzymaliśmy się przy lokalnej informacji turystycznej, dzięki której dowiedzieliśmy się o dostępnych Bed and Breakfast.  Wybraliśmy Y Gorlan Guest House ze względu na oferowane miejsce parkingowe. Niestety po dotarciu na miejsce właścicielka poinformowała nas, że jest to nieaktualne ze względu na zmiany wprowadzone przez council – parkowanie było możliwe jedynie wzdłuż ulicy i za opłatą w ciągu dnia.

St. David’s to małe miasteczko z ciekawą historią, do którego przybywają pielgrzymi i artyści kuszeni  architekturą Katedry Św. Dawida, średniowiecznymi ruinami Pałacu Biskupa znajdującymi się nad skalistym wybrzeżem oraz pięknymi krajobrazami nadmorskich okolic.
St Non's Bay i widok na kaplicę

Po zakwaterowaniu pojechaliśmy pospacerować wokół Caerfai Bay na południe od miasteczka. Piękne widoki rozpościerające się już z parkingu położonego tuż na skraju zachęcały do opuszczenia suchego wnętrza auta i ryzykowania kropli deszczu wsiąkających w outdoorowe odzienie. Pogoda nas nie zniechęciła i wytrwale przeżyliśmy niewielki, choć uciążliwy kapuśniaczek. Chwilę spędziliśmy w Kaplicy Naszej Pani i Św. Non , pobudowaną w 1935 roku, by udać się w rejony ruin Kaplicy Św. Non, matki Św. Dawida. Tubylcy wierzą, że jest to miejsce, gdzie Non narodziła Dawida w 500 roku. Więcej informacji: http://www.stnonsretreat.org.uk/index.html, http://www.sacred-destinations.com/wales/st-davids-st-nons-chapel.
Kapliczka nad zatoką  Św. Non
Odkrywając jaskinie

Podczas spaceru wzdłuż klifów okazało się, że woda w morzu niezauważalnie odpływała od brzegu, odkrywając piaszczyste plaże i jaskinie. Ich wielkość była zróżnicowana, ale jednakowo dostarczała frajdy ciekawskim ich wnętrz.

Wieczór spędziliśmy na delektowaniu się pysznym jedzonkiem w lokalnym pubie St Bishops, by zaraz potem udać się w kierunku niedaleko położonej Kaplicy Św. Dawida, która jest jedną z najstarszych katedr w Wielkiej Brytanii. Jej historia sięga 6 wieku, kiedy to mnich Dawid ufundował klasztor, gdzie teraz stoi katedra. Więcej informacji: http://www.sacred-destinations.com/wales/st-davids-cathedral.

Katedra Św. Dawida - St David's Cathedral

Dnia następnego obudziło nas piękne słońce. Niezwłocznie po śniadaniu zapakowaliśmy się do auta i udaliśmy w kierunku Whitesands na zachód od St. David’s. Jest to piękna piaszczysta plaża, którą otaczają skaliste klify. Samochód zostawiliśmy na parkingu położonym przy samej plaży i kierując się na północ podziwialiśmy zapierające dech w piersiach widoki, piękną lazurową wodę i kamieniste twory wyrastające na plażach i przeradzające się w kolejne jaskinie. Mięliśmy dużo zabawy schodząc w dół i odkrywając tajemnice mokrych wnętrz skalistych nadbrzeży.
Whitesands

Jaskinia na Whitesands

Widok na wyspe Ramsey

W drodze powrotnej przykuła naszą uwagę wyspa Ramsey, którą z pewnością odwiedzimy podczas naszej kolejnej wycieczki do St. David’s Head.